Disse glade guttene hjelper deg med sortering på jobb!
-Sortering må skje der avfallet oppstår, er tipset fra Ole Jørgen Nordbakken og Christoffer Solø når det kommer til kildesortering. Bli bedre kjent med de to som utgjør salgsteamet til Retura Iris.
Ole har vært salgssjef de siste to årene. Han kom da fra et travelt liv i forsikringsbransjen.
- Jeg hadde jobbet innen forsikring i over 10 år og trengte litt forandring. Det var godt å kunne gjøre noe helt annet. Jeg kunne ingenting om avfall da jeg begynte, forteller Ole.
Moderne fabrikk
Han trodde han gikk til et enklere liv, avfall er jo bare søppel?
- Det er mye mer komplisert enn jeg trodde. Når man kjører forbi Vikan i 80-sona tenker man bare at det er der de brenner søppel. Men Vikan er en moderne fabrikk med mange forskjellige prosesser. Det er faktisk utrolig spennende, sier salgssjefen.
Ett år etter han begynte i jobben kom Christoffer fra bygg- og anleggsbransjen.
- Jeg følte meg klar for nye utfordringer.
Og så var salgsteamet til Retura Iris bygd.
- Det har vært en fantastisk opplevelse å komme hit. Det er så mange flotte folk her, sier Christoffer.
Hvor flink er dere selv på å sortere?
- Jeg er nok ganske flink, men det er alltid lurt å se etter forbedringspotensial, sier Christoffer.
- Jeg tror jeg er ganske flink, men jeg har ikke alltid vært det. Men det er så enkelt å sortere, så hvorfor ikke bare gjøre det riktig? Så lenge du har et system på plass er det ikke noe problem, sier Ole.
- Fantastisk team
Hva er det kuleste salget dere har gjort?
- Det er ganske stas at Cermaq velger Retura som sin leverandør. De ønsker virkelig å bli flinkere til å sortere avfallet, og tar imot våre anbefalinger med åpne armer, sier Ole.
Christoffer stemmer i:
- Jeg tilbragte to dager med de for noen uker siden og det var veldig fine dager. De er genuint interesserte.
I Retura er det Ole og Christoffer kunden møter først. Deretter loses de videre til kundesenteret der man blir ivaretatt videre.
- Man har et fantastisk team i ryggen som jobber mot et felles mål. Vi er til stede og spiller hverandre god. Det er lett å være stolt av kundesenteret til Retura Iris. Det er noe av det beste jeg har sett, sier Christoffer.
Hva er så gøy med å jobbe i Retura?
- Det beste er nok at jeg har fått kjenne på samfunnsoppdraget. At vi kan gjøre en forskjell. Det betyr noe. I tillegg er det en bransje i rivende utvikling. Det skjer noe nytt hver dag. For to år siden reflekterte jeg ikke så mye om hvorfor vi kildesorterer, men nå er jeg selvsagt mye mer bevisst. Når jeg kan endre meg er det håp for alle, sier Ole.
- Det koster ingenting å gjøre det ordentlig og det bidraget betyr noe. Hvis alle gjør det kan vi faktisk gjøre en forskjell, legger han til.